دندان قروچه انگلی و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
40
دندان قروچه انگلی و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که ممکن است نشان‌ دهنده‌ وجود انگل در بدن انسان چه کودک یا بزرگسالان باشد؛ دندان قروچه انگلی یا به عبارت دیگر بروکسیسم (Bruxism) است. انگل‌ های گوارشی به گونه ای هستند که می‌ توانند با علائمی همچون دندان قروچه در خواب و یا حتی در بیداری خود را نشان‌ دهند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با علائم دندان قروچه انگلی در کودکان و بزرگسالان و درمان آن و همچنین عوارض دندان قروچه بر ابمپلنت دندان با دکتر سیما همراه باشید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یکی از مشکلات مربوط به دهان و دندان است که باعث سائیدن مداوم دندان‌ ها روی هم، چه در خواب و چه در بیداری می‌ شود. این عارضه یکی از شایع‌ ترین اختلالات خواب است و ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • درد عضلانی
  • اختلالات مفصلی تمپورومندیبولار
  • سردرد
  • آرتریت مفاصل تمپوروماندیبولار

این اختلال می‌ تواند در اثر استرس، اضطراب یا بیماری‌ های دیگر مانند وجود انگل در بدن ایجاد شود. در صورتی که خودتان یا نزدیکانتان به این مشکل مبتلا هستید؛ برای به دست آوردن علت این بیماری و درمان آن می‌ توانید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید.

تاثیر انگل بر دندان قروچه

اگر اثبات شده باشد که وجود انگل‌ های روده در بدن باعث دندان قروچه می‌ شوند؛ پس باید بتوانیم مکانیسم یا چگونگی ارتباط این دو را با یکدیگر پیدا کنیم. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که:

انگل‌ های روده سمومی را در بدن تولید می‌ کنند که برای بدن مضر هستند. این مواد می‌ توانند باعث بروز علائمی مانند اضطراب، بی‌ خوابی و دندان قروچه در خواب شود.

پس در نتیجه این گونه می توان برداشت کرد که کرم‌ های روده موادی سمی برای سیستم عصبی بدن انسان ترشح می‌ کنند که ممکن است باعث علایم مرتبط با اعصاب و روان مثل اضطراب و بی‌ خوابی و دندان قروچه شود.

دندان قروچه انگلی در بزرگسالان

یکی از علائم انگل ها در بزرگسالان می تواند به دلیل وجود کرم انگل در بدن باشد. هنوز علت اصلی دندان قروچه به درستی مشخص نشده است و ممکن است به دلایل مختلف مانند استرس، اظطراب و … باشد. اما برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که ممکن است بین وجود انگل در بدن و بروز دندان‌ قروچه در بزرگسالان و به ویژه کودکان ارتباطی وجود داشته باشد.

در نتیجه همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم؛ یکی از علائم هجوم انگل‌ ها در بدن، دندان قروچه می باشد. به دلیل اضطراب و بی قراری ناشی از وجود مواد زائد و سمومی که توسط انگل‌ ها در بدن منتشر می‌ شوند؛ ممکن است فرد در حین خواب دندان های خود را به هم بفشارد.

علائم دندان قروچه انگلی در کودکان

گاهی می‌ توان دندان قروچه را یکی از نشانه‌های وجود انگل در بدن دانست؛ به ویژه در بدن کودکان. یکی از مواردی هم که ممکن است نشان‌ دهنده‌ وجود انگل در بدن کودک باشد؛ دندان قروچه است. انگل‌ های گوارشی می‌ توانند با دندان قروچه در خواب و حتی در بیداری خود را نشان‌ دهند.  به طور کلی بدن کودکان بیش از بزرگسالان مستعد بروز عفونت‌ های انگلی است.

نتايج يک بررسي انجام شده در خصوص علل سيستميک بروکسيزم (دندان قروچه انگلی) نشان داد که:

انگل‌ روده‌ ای یکی از عوامل بروز دندان قروچه در کودکان است. به عبارت دیگر عفونت انگلي به ويژه آلودگي‌ هاي انگلي روده عاملي مؤثر در بروز دندان قروچه در کودکان به شمار مي‌ روند.

بر اساس اين مطالعه، 50 کودک از مهد کودک های شهر اصفهان انتخاب شدند (چه مبتلا و غير مبتلا به دندان قروچه)، پس از آزمايشات تشخيص انگل شناسي، مقايسه رابطه بين شيوع عفونت انگلي و دندان قروچه، با آزمون کاي اسکوئر انجام شد.

نتایج حاصل از اين مطالعه حاکي از آن بود که ارتباط معنا داري بين انگل‌ هاي پاتوژن، انگل اکسيور و همچنین سابقه دندان قروچه در والدين با دندان قروچه در کودکان وجود دارد. همچنين از اين مطالعه چنين بر می آيد که وجود انگل‌ هاي پاتوژن مي‌ توانند به عنوان عاملی برای ایجاد دندان قروچه در کودکان به شمار آيند.

دندان قروچه کودکان، ارتباطی با انگل روده دارد؟

آیا واقعا ارتباطی بین دندان قروچه و انگل روده وجود دارد؟ اکثر کودکان به دلیل ناتوانی در رعایت توصیه‌ های بهداشتی در مدرسه یا مهد کودک به انگل‌ های گوارشی دچار می‌ شوند و دندان قروچه و انگل‌ های روده هر دو مشکلاتی بسیار شایع در بین کودکان هستند. به خاطر همین موضوع دور از انتظار نیست که این دو مشکل را در برخی از کودکان به طور همزمان ببینیم.

تقریبا تمام کودکان در دوره‌ یا دوره‌ هایی از زندگی خود ممکن است با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند. اما در حقیقت واقعیت امر این است که تا به امروز پژوهش‌ های محدودی در این باره صورت گرفته است که نتایج ضد و نقیضی نیز به همراه داشته‌ است و حتی در برخی موارد ارتباط بین وجود انگل در بدن کودکان با انگل های روده را با شک مواجه می‌ کنند.

دندان قروچه کودکان، ارتباطی با انگل روده دارد؟

کرم دندان قروچه انگلی

وجود کرم و انگل باعث می‌ شود که در جذب مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد شود. کرمک و کرم‌ های قلابدار در بروز دندان‌ قروچه می‌ توانند نقش داشته باشند. شایع‌ ترین انگل‌ های روده در بین کودکان کرم سوزنی، گرد، شلاقی یا کرمک و کرم آسکاریس بوده که تولید و ترشح مواد سمی توسط آن ها در بدن کودکان شناسایی شده‌ است.

هجوم انگل ها، کرمک و کرم های گرد می تواند منجر به کمبود آهن در بدن و در نهایت ایجاد کم خونی شود. انگل ها، ویتامین های مفید، از جمله آهن، را از غذایی که فرد می خورد؛ می دزدند و منجر به کمبود آهن در بدن می شوند.

کم خونی شدید در نهایت می تواند بر رشد و تکامل کودک تاثیر گذارد. در واقع رشد آهسته و کاهش وزن در کودکان آلوده به انگل ها را شاهد خواهیم بود. لذا اگر متوجه رشد آهسته کودک خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات و عوارض دندان قروچه چیست؟

در موارد خفیف، ممکن است دندان قروچه عوارضی به همراه نداشته باشد؛ اما در موارد شدید تر عوارض دندان قروچه شامل موارد زیر می شود

  • آسیب به دندان ها یا فک شما
  • شکست ایمپلنت دندان
  • سردرد های تنشی
  • درد شدید صورت یا فک
  • اختلال در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs)

حال این سوال ممکن است برای شما پیش آید که: آیا کاشت ایمپلنت برای افراد مبتلا به دندان قروچه امکان‌ پذیر است؟ دندان قروچه می‌ تواند یک تهدید جدی برای دندان هایی باشد که ایمپلنت‌ شده اند. در واقع فشار شدید و مکرری را بر ایمپلنت ها وارد می شود؛ می‌ تواند باعث آسیب به ایمپلنت‌ ها، شل شدن اجزای آن  و یا شکست ایمپلنت شود. به همین دلیل، دندان پزش; و متخصص ایمپلنت توصیه می کند قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان، دندان قروچه را کنترل و درمان کنند.

آیا کاشت ایمپلنت برای افراد مبتلا به دندان قروچه امکان‌ پذیر است؟

درمان دندان قروچه انگلی

برای درمان این مشکل شما در ابتدا باید آزمایشات لازم را انجام دهید تا علت دقیق دندان قروچه مشخص شود. پس از مشخص شدن علت اصلی این عارضه می توان درمان صحیح را آغاز کنید. اما تا مشخص شدن علت اصلی می توانید برای درمان دندان قروچه و جلوگیری از آسیب به دندان ها به خصوص اگر دندان ایمپلنت شده دارید؛ از نایت گارد یا محافظ دندان قروچه استفاده کنید.

در نهایت

در این مطلب از سایت دکتر سیما به رابطه دندان قروچه با انگل و عفونتهای انگلی در کودکان و بزرگسالان پرداختیم. بروکسیسم (Bruxism) یا انگل‌ های گوارشی به گونه ای هستند که می‌ توانند منجر به دندان قروچه در خواب و یا حتی در بیداری شوند. از خطرات این بیماری می توان به آسیب به دندان ها، فک، سردرد های شدید، درد شدید در صورت یا فک اشاره کرد. همچنین دندان قروچه می تواند افرادی را که کاشت ایمپلنت دندان انجام داده اند را به مشکل مواجه کند و در نهایت منجر به شکست ایمپلنت دندان در افراد شود. پس قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت حتما باید این مشکل درمان شود.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up