تزریق مزوبوتاکس جوانسازی (میکروبوتاکس) | تفاوت آن با بوتاکس

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
47
تزریق مزوبوتاکس جوانسازی (میکروبوتاکس) | تفاوت آن با بوتاکس

مزوبوتاکس جوانسازی یا میکروبوتاکس با هدف صاف کردن پوست با حفظ فعالیت عضله به کار برده می شود در صورتی که هدف از تزریق بوتاکس کلاسیک صاف کردن پوست با فلج کردن عضله است. مزوبوتاکس ترکیبی از دو روش مزوتراپی و بوتاکس است. در این درمان، پزشک پوست مو و زیبایی، ریز قطرات توکسین بوتولینوم رقیق‌ شده با ویتامین ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و اسید هیالورونیک ترکیب کرده و در نهایت به لایه درم یا محل اتصال درم و لایه سطحی عضلات، تزریق می کند.

تزریق میکروبوتاکس (مزوبوتاکس)

میکروبوتاکس درمانی جدید برای زیبایی و جوانسازی پوست است که به جای تزریق در عضله، با فرمول خاصی کاملا رقیق می شود؛ و به شکل قطرات بسیار کوچک (ریز قطره) به لایه درم یا محل اتصال درم و لایه سطحی عضلات صورت، تزریق می شود.

در اوایل تزریق بوتاکس کلاسیک برای زیبایی و از بین بردن چین و چروک خطوط پیشانی، خط اخم و اطراف چشم بسیار جذاب بود؛ اما رفته رفته و با گذشت زمان بسیاری از بیماران از ثابت ماندن عضله پیشانی و ابروها و به وجود آمدن قیافه مصنوعی ناراضی شدند. محققین و پزشکان پس از سال ها تحقیق و مطالعه برای حل این معضل، به این نتیجه رسیدند که تزریق توکسین در لایه‌ های سطحی‌ تر و پوست روی عضله تزریق می تواند نتایج طبیعی تری را ایجاد کند و نام این تکنیک را میکروبوتاکس نامیدند.

در واقع به تزریق متعدد ریز قطرات توکسین بوتولینوم رقیق‌ شده به لایه درم  یا لایه سطحی عضلات صورت میکروبوتاکس گفته می‌ شود. با تزریق حجم‌ های کوچک تزریق از انتشار ناخواسته توکسین در عضله زیرین جلوگیری می‌ شود در نتیجه عملکرد عضله حفظ‌ شده و ظاهر فرد طبیعی‌ تر می‌ ماند. ماندگاری اثر میکروبوتاکس همانند تزریق بوتاکس کلاسیک بین 6-4 ماه است.

مزوبوتاکس زیر چشم

مزوبوتاکس زیر چشم یا دور چشم، محلولی حاوی بوتولینوم توکسین است که می تواند موارد زیر را که بر اثر ژنتیک، گردش خون ضعیف، رژیم غذایی ناسالم، کمبود خواب، واکنش های آلرژیک، سیگار کشیدن به وجود آمده است را درمان کند:

  • کاهش خطوط و چین‌ های زیر چشم
  • کاهش وریدهای خونی
  • کاهش سیاهی و تیرگی زیر چشم
  • کاهش تورم و پف
  • تحریک ساختارهای پوستی

به طور کلی مزوتراپی می تواند به میزان قابل توجهی تیرگی زیر چشم را بهبود ببخشد. نتایج درمان مزوتراپی زیر چشم تنها پس از دو جلسه قابل مشاهده میی گردد. اما از آنجایی که ناحیه زیر چشم بسیار حساس است؛ تزریق مزوبوتاکس در این ناحیه نیاز به دقت و تجربه زیادی دارد. بنابراین انجام آن توسط یک پزشک متخصص و با تجربه صورت گیرد. همچنین، ممکن است پزشک شما روش‌ های دیگری نظیر تزریق ژل، هایفو تراپی، مزوژل یا در موارد دیگر حتی جراحی بلفاروپلاستی را پیشنهاد دهد.

مزوبوتاکس گردن

مزوبوتاکس گردن برای کاهش خطوط ریز، چین‌ و چروک های گردن، تقویت الاستیسیته پوست و افزایش زیبایی ناحیه گردن مورد استفاده قرار گیرد. تزریق مزوبوتاکس در گردن نیاز به دقت و تجربه پزشک زیبایی دارد؛ زیرا ناحیه گردن نسبت به برخی عضلات بدن، بسیار حساس است.

به طور کلی فواید تزریق مزوبوتاکس به گردن عبارت است از:

  1. کاهش چین و چروک و خطوط عمودی و افقی در گردن
  2. بهبود ظاهر پوست، جوان سازی پوست گردن و افزایش اعتماد به نفس در افراد.
  3. کاهش تنش و درد در عضلات گردن

مزوبوتاکس پیشانی

مزوبوتاکس پیشانی به منظور کاهش خطوط افقی پیشانی، کاهش چین و چروک‌ های عمودی پیشانی، و بهبود ظاهر پوست در این ناحیه کاربرد دارد. با تزریق مزوبوتاکس به پیشانی، مواد فعال در بوتولینوم توکسین باعث مسدود شدن ارتباطات عصبی می‌ شوند که به عضلات پیشانی دستور حرکت می‌ دهند. این باعث کاهش فعالیت عضلات و کاهش تنش در ناحیه پیشانی می‌ شود که به کاهش و رفع خطوط و چین‌ و چروک ها منجر می‌ شود. این درمان باید به دقت، با مواد مناسب و دوز مورد استفاده مناسب، توسط پزشک انجام شود؛ تا نتایج مطلوب به دست آید و عوارض جانبی کاهش یابد.

تفاوت بوتاکس و مزوبوتاکس چیست؟

تفاوت اصلی بین بوتاکس و مزوبوتاکس در محل و روش تزریق آن‌ ها است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم:

بوتاکس (Botox)

بوتاکس عموماً به عنوان نوعی از محلول برای تزریق به ناحیه‌ های خاصی از صورت مانند پیشانی، چشم‌ ها و رفع و خطوط و چین و چروک ها استفاده می‌ شود و اصلی‌ ترین استفاده از بوتاکس کاهش چین و چروک‌ های صورت با تضعیف عضلات می‌ باشد.

مزوبوتاکس (Mesobotox)

مزوبوتاکس، با استفاده از روش تزریق مخصوص و ترکیبی از بوتاکس و میکرونیدلینگ یا مزوتراپی انجام می‌ شود که در آن محلول به دست آمده؛ به لایه میانی پوست تزریق می‌ شود. عمدتاً کاربرد مزوبوتاکس علاوه بر کاهش خطوط و چین و چروک ها، به کاهش جوش‌ ها، کنترل چربی پوست، و بهبود بافت پوستی نیز کمک می کند.

به طور کلی، تزریق بوتاکس برای کاهش خطوط و چین‌ و چروک پوست صورت مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ در حالی که مزوبوتاکس عمدتاً به عنوان یک فرآیند مزوتراپی برای بهبود بافت پوستی و کاهش چربی و جوش‌ ها استفاده می‌ شود.

فواید و کاربرد مزوبوتاکس در جوانسازی و درمان مشکلات پوستی

همانطور که خواندیم این فرآیند در جوان سازی و درمان برخی مشکلات پوستی مؤثر است. در ادامه، به برخی از فواید مزوبوتاکس در جوانسازی و درمان مشکلات پوستی اشاره می‌ کنیم:

  1. کاهش چین و چروک‌ ها به ویژه در نواحی پیشانی، خط فک پایین، گردن، گونه ها و چشم‌ ها
  2. بهبود بافت پوستی، بهبود الاستیسیته و جوانسازی پوست از طریق تحریک تولید کلاژن و الاستین در ناحیه تزریق
  3. کاهش جوش‌ های آکنه و کنترل ترشح چربی پوست
  4. تقویت ساختار پوست با تحریک فعالیت سلول‌ های پوستی و تقویت و بهبود کلیت پوست
  5. یک روش کمکی در درمان تنش عضلاتی و کاهش درد و ناراحتی عضلات
  6. جلوگیری از افتادگی پوست در قسمت پایین صورت
  7. لیفتینگ قسمت پایین صورت و گردن
  8. کاهش خطوط لبخند
  9. درمان پوست سبورئیک
  10. تقویت و پیشگیری از پیری پوست
  11. درمان آکنه در جوانان و بزرگسالان
  12. کاهش منافذ باز
  13. درمان هیپرهیدروز زیر بغل
  14. درمان کلوئیدها (زخم هایپرتروفیک) که با بوتاکس حالت التهابی خود را از دست داده و سفید می شوند.

فواید و کاربرد مزوبوتاکس در جوانسازی و درمان مشکلات پوستی

عوارض مزوبوتاکس

با وجود آنکه مزو بوتاکس نسبت به عمل بوتاکس روشی کم خطر و ایمن تر محسوب می شود؛ اما ممکن است برای برخی از افراد عارضه هایی را ایجاد کند. مزوبوتاکس ممکن است دارای عوارض زیر باشد:

  • تورم، قرمزی و التهاب پس از تزریق در ناحیه تزریق
  • تحریک و تنش عضلانی زیاد در ناحیه تزریق
  • اگر تزریق به ناحیه نادرست یا به اشتباه انجام شود؛ ممکن است باعث آسیب به بافت‌ های پوستی شود.
  • حساسیت و آلرژی به محلول‌ های تزریقی و  به وجود آمدن علائمی مانند خارش، قرمزی، یا تحریک پوستی
  • آسیب به عصب‌ ها و ایجاد مشکلات حسی یا حرکتی

هزینه مزوبوتاکس

قیمت مزوبوتاکس را نمی توان به صورت دقیق عنوان کرد زیرا مزوبوتاکس معمولاً به صورت جلسات متعددی انجام می‌ شود و هزینه ممکن است بر اساس تعداد جلسات محاسبه شود. همچنین عوامل دیگری که در تعرفه تزریق مزوبوتاکس دخیل هستند شامل موارد نام برده شده در زیر هستند:

  • موقعیت جغرافیایی مطب یا کلینیک
  • تخصص و تجربه پزشک
  • منطقه درمان
  • تعداد ناحیه‌ های تزریق
  • نوع مواد مورد استفاده شده

همچنین، برخی از مراکز و پزشکان ممکن است بسته به خدمات اضافی ارائه شده، مبلغی اضافه دریافت کنند. بنابراین، بهتر است برای اطلاع دقیق از هزینه ها با کلینیک زیبایی خود تماس بگیرید.

در نهایت

تزریق مزوبوتاکس یا به عبارتی دیگر میکروبوتاکس، نسبت به عمل بوتاکس روشی کم خطرتر، ایمن تر و طبیعی تر است. همواره توصیه می شود برای جوان سازی پوست خود با مزوبوتاکس، به مراکز و کلینیک های معتبر و پزشکان با تجربه مرا کنید. متأسفانه برخی از سالن های زیبایی با استفاده از مزوبوتاکس یا میکروبوتاکس های غیر استاندارد و ارزان قیمت و تزریق آن توسط افراد بی تجربه، صدمات جبران ناپذیری به بیمار وارد می کنند.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up