ارتودنسی دیجیتال چیست؟ مزایا+ هزینه ها

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
74
ارتودنسی دیجیتال

ارتودنسی دیجیتالی تحولی جدید در درمان ارتودنسی دندان است که از فناوری جدید برای افزایش دقت، کارایی، و نتایج درمانی استفاده می‌ کند. این درمان به جای استفاده از فرآیند‌های دستی، با کمک فرآیند‌های دیجیتالی، به بهبود روند درمان می پردازد. عملکرد این روش به این صورت است که متخصص ارتودنسی اطلاعات بیمار در نرم‌ افزار وارد می‌ کند و با کمک سیستم‌ های اسکن و تصویر برداری دیجیتال و پس از تجزیه و تحلیل، با استفاده از ابزارهای اندازه‌ گیری دیجیتال، طرح درمانی برنامه‌ ریزی می‌ شود و درمان آغاز می گردد. این مقاله به بررسی پیشرفت‌ های ارتودنسی دیجیتال و تکنولوژی دیجیتال در ارتودنسی می‌ پردازد.

ارتودنسی دیجیتالی چیست؟

ارتودنسی دیجیتالی یکی از تکنیک‌ های مورد استفاده در ارتودنسی دندان است؛ که با شبیه‌ سازی فرآیند درمانی و با بهره‌ گیری از تکنولوژی‌ های مدرن، درمان ارتودنسی را بهبود می بخشد و در نهایت میزان موفقیت این درمان را افزایش می‌ دهد. این روش همانند ایمپلنت دیجیتال نه تنها دقت درمان‌ را افزایش می‌ دهد؛ بلکه راحتی بیمار، پیش‌ بینی نتایج حاصل از درمان و کارایی درمان ارتودنسی را نیز بهبود می‌ بخشد.

در این تکنیک ابزارهای درمان به کمک پرینترهای سه‌ بعدی آماده می‌ شوند و با استفاده از طراحی‌ های کامپیوتری، خدمات دیجیتال به بیمار ارائه می‌ شوند. پس به طور کلی می توان گفت که استفاده از فناوری دیجیتال در ارتودنسی نه تنها گردش کار را برای متخصصان ارتودنسی ساده کرده است؛ بلکه تجربه کلی بیمار و موفقیت درمان را نیز افزایش داده است.

تکنولوژی دیجیتال در ارتودنسی

تکنولوژی دیجیتال در ارتودنسی یک روش پیشرفته است که در این روش فرآیندهای دستی حذف شده و به فرآیندهای دیجیتال پرداخته می شود. این روش باعث برطرف شدن ضعف‌ های روش‌ های قدیمی ارتودنسی می‌ شود. در ادامه، با جدیدترین تکنولوژی‌ های ارتودنسی آشنا می‌ شویم.

تکنولوژی‌ های مدرن در ارتودنسی دیجیتالی شامل موارد زیر می باشد:

1- اسکنر دیجیتال Lythos Intraoral: این اسکنر یک سیستم اسکن دهانی پیشرفته است که توسط شرکت Ormco معرفی شده است. به بهترین شکل از قالب‌ گیری سنتی جلوگیری می‌ کند و پلاک‌ های مورد نیاز را با دقت بیشتری تهیه می‌ کند.  این دستگاه به عنوان یک ابزار مهم در بهبود کارایی و بازگشت سرمایه به مطب‌ های دندان‌ پزشکی مطرح شده است.

اسکنر Lythos دارای ویژگی‌ های زیر است:

  • سرعت بالا
  • یکپارچگی با جریان کاری
  • پلتفرم باز

2- اشعه AcceleDent: این دستگاه به افزایش سرعت جابجایی دندان‌ ها تا 50% در طول درمان ارتودنسی کمک می‌ کند. شما می‌ توانید این دستگاه را روزانه به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید. AcceleDent با استفاده از تکنولوژی SoftPulse، از طریق ریشه‌ های دندان‌ به استخوان اطراف، میکروپالس‌ های ملایم (لرزش بسیار ملایم‌ تر از مسواک برقی) انتقال می‌ دهد. این فرآیند، تجدید سازی استخوان و جابجایی دندان‌ ها را با کمترین درد تسهیل می کند.

3- دستگاه TAD: دستگاه‌ های ثابت موقت (Temporary Anchorage Device) ابزارهای کوچکی از تایتانیوم هستند که ارتودنتیست‌ ها برای بهبود نتایج درمان‌ هایشان استفاده می‌ کنند. این دستگاه‌ ها به تنهایی یا به‌ صورت ترکیبی با بریس‌ ها یا سایر درمان‌ های ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

4- ارتودنسی با لیزر: یکی از جدیدترین روش‌ های ارتودنسی، ارتودنسی با استفاده از لیزر است. ارتودنسی لیزری در مدت‌ زمان کوتاه‌ تر نسبت به روش سنتی به درمان وضعیت ظاهری دندان‌ های شما کمک می کند. برای افرادی که به دنبال سریع‌ ترین روش درمان هستند؛ ارتودنسی لیزری می‌ تواند مناسب‌ ترین گزینه باشد.

5- براکت‌ های دیمون (سلف لیگیتینگ):براکت‌ های سلف لیگیتینگ یا براکت دیمون، براکت‌ هایی هستند که دارای قابلیت باز و بسته شدن کشویی دارند. این براکت ها هم مانند انواع براکت‌ های دیگر بر روی دندان‌ ها قرار می‌ گیرند؛ با این تفاوت که قابلیت باز و بسته شدن دارند و از طریق آن سیم‌ ها به بریس متصل شده و دیگر نیازی به استفاده از کش های ارتودنسی برای تنظیم فشار به دندان ها نیست.  علاوه بر این استفاده از این روش دستیابی به نتایج بهتر را در مدت زمان کوتاه تر امکان‌ پذیر می‌ نماید.

به طور کلی این تکنولوژی‌ ها بهبود‌ های مهمی در روند درمان ارتودنسی برای بیماران و متخصصان این حوزه ایجاد کرده‌ اند.

تکنولوژی دیجیتال در ارتودنسی

فرآیند درمان ارتودنسی دیجیتال

ارتودنسی دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت است و کاربردهای آن در ارتودنسی روز به روز بیشتر می شود. با امکان ادغام اسکن‌ های داخل دهانی با تصاویر CBCT، ارتودنتیست‌ ها اکنون می‌ توانند دید جامعی از دندان‌ ها، ساختارها و ریشه‌ های نگهدارنده داشته باشند.

فرآیند درمان ارتودنسی دیجیتالی شامل مراحل زیر است:

اسکن داخل دهانی

درمان ارتودنسی دیجیتال با اسکن داخل دهانی شروع می‌ شود. این روند جایگزین روش های فیزیکی سنتی می‌ شود و تجربه‌ ای خوشایندتر برای بیماران ایجاد می‌ کند. در این روش، با استفاده از اسکنرهای سه‌ بعدی، تمامی سطح دهان و دندان‌ ها به شکل سه‌ بعدی اسکن می‌ شوند و تصاویر سه‌ بعدی دقیقی از محیط دهان و دندان های بیمار گرفته می‌ شود.

برنامه‌ ریزی درمان به صورت شبیه سازی شده

سپس ارتودنتیست، با کمک تصاویر سه‌ بعدی به دست آمده، برنامه‌ ریزی درمان را شبیه‌ سازی می کند.  با استفاده از نرم‌ افزارهای شبیه‌ ساز سه‌ بعدی، دندان‌ پزشک می‌ تواند به شکل دقیق، تغییرات ایجاد شده را پیش‌ بینی کرده و ارتودنسی را به شکلی بسیار دقیق و موفق انجام دهد. این کار به تعیین انتظارات واقع‌ بینانه درمان کمک می‌ کند.

ساخت لوازم سفارشی

با استفاده از مدل‌ های دیجیتال، متخصص ارتودنسی می‌ تواند لوازم و تجهیزات ارتودنسی سفارشی را طراحی و تولید کند. به عنوان مثال از مدل‌ های دیجیتال برای تولید نگهدارنده‌ ها استفاده می‌ شود.

مزایای ارتودنسی دیجیتالی

مزایای ارتودنسی دیجیتال عبارتند از:

دقت و کارایی پیشرفته: استفاده از تکنولوژی دیجیتال باعث دقت بیشتر در درمان می‌ شود و نتایج قابل پیش‌ بینی‌ تری را به ارتودنتیست‌ ها ارائه می‌ دهد.
افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان درمان: روش‌ های درمانی دیجیتال می‌ توانند زمان درمان را کوتاه‌ تر و سریع تر کنند.
کیفیت بالاتر درمان: استفاده از تکنولوژی دیجیتال باعث ارائه سطح بالاتری از کیفیت درمان می‌ شود.
کاهش خطاها و کسب نتایج صحیح‌ تر: روش‌ های دیجیتال کمترین خطاها را دارند و نتایج درمانی دقیق‌ تری را به دست می‌ آورند.
راحتی بیمار: درمان‌ های دیجیتال معمولاً برای بیماران راحت‌ تر هستند.
استاندارد‌ های کیفی و کنترل در روند درمانی: ارتودنسی دیجیتال باعث ایجاد استانداردهای کیفی در روند درمانی با کنترل بیشتر می‌ شوند.
کنترل بیشتر بر هزینه‌ ها و زمان: استفاده از تکنولوژی دیجیتال به مدیریت بهتر هزینه‌ ها و زمان کمک می‌ کند.

به طور خلاصه، ارتودنسی دیجیتال با استفاده از تکنولوژی دیجیتال، بهبود‌های قابل توجهی در درمان ارتودنسی ایجاد کرده است.

هزینه ارتودنسی دیجیتال

قیمت ارتودنسی دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی معمولاً متغیر است و به عواملی مانند موارد نام برده شده در زیر بستگی دارد:

  1. نوع ارتودنسی
  2. پیچیدگی دندان‌ ها
  3. تجهیزات و تکنولوژی های به کار رفته شده در طی درمان
  4. درمان های مرتبط با ارتودنسی مانند ریشه‌ کشی، کشیدن دندان، ایمپلنت، جراحی، پرکردن و … 

اما به طور کلی، ارتودنسی دیجیتال امکان ارائه درمانی با کیفیت بالا را فراهم کرده که باعث می‌ شود که روند درمان با سرعت بیشتر انجام شود که این موضوع می تواند باعث کاهش هزینه ها و کوتاه شدن مدت درمان شود.

آنچه گفتیم…

فناوری دیجیتال در ارتودنسی روز به روز در حال رشد است اما با وجود مزایای فراوان این درمان، انجام ارتودنسی دیجیتال بدون چالش نیست؛ زیرا به کار گیری این روش به سرمایه گذاری مالی اولیه نیاز دارد. همچنین با توجه به این که روش های دیجیتالی در حال پیشرفت هستند و می‌ توانند دقت انجام کار را افزایش دهند؛ تخصص ارتودنتیست در تفسیر و استفاده از داده‌ های دیجیتالی، برای دستیابی به نتایج بهتر برای درمان، امری مهم و حیاتی است.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up