آيا كامپوزيت باعث پوسيدگی دندان می شود؟

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
101
آيا كامپوزيت باعث پوسيدگی دندان می شود؟

کامپوزیت دندان یکی از روش‌ های کم تهاجم و ایمن برای برخورداری از لبخند زیبا و برطرف کردن مشکلاتی مانند تغییر رنگ، کج بودن، ترک یا شکستگی‌ های جزئی در دندان‌ هاست.
در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود؛ دندان های کامپوزیت شده دچار پوسیدگی و آسیب نمی شوند. همچنین اگر ونیر کامپوزیت دندان توسط یک دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام شود؛ هیچ گونه آسیبی به دندان‌ های سالم و طبیعی افراد وارد نمی‌ کند. اما آیا کامپوزیت می تواند به پوسیدگی های دندانی منجر شود یا خیر؟ در ادامه این مقاله از سایت دکتر سیما با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

کامپوزیت را می توان یکی از بهترین روش های زیبایی جهت جلوگیری از پوسیدگی و لکه های دندانی دانست که توسط متخصص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی انجام می شود. پوسیدگی دندان پس از کامپوزیت یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که اکثر متقاضیان این روش زیبایی با آن مواجه هستند. متأسفانه اکثر افراد تصور می کنند که بعد از اجرای کامپوزیت دیگر نیاز نیست که از دندان های خود مراقبت نمایند.

در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و حتی نسبت به قبل هم باید رعایت بهداشت دهان و دندان بهتر انجام شود. باید بدانید که کامپوزیت دندان همان ماده‌ ای است که برای پر کردن دندان‌ ها استفاده می‌ شود و این ماده به‌ طور طبیعی از حادتر شدن پوسیدگی جلوگیری می‌ کند.

چرا کامپوزیت دندان باعث پوسیدگی نمی‌ شود؟

در ادامه این بخش از مقاله، به بررسی مواردی می‌ پردازیم که نشان می‌ دهد کامپوزیت دندان باعث پوسیدگی دندان نمی‌ شود:

سازگاری رزین کامپوزیت ها با محیط دهان و دندان ها

جنس کامپوزیت‌ ها طوری طراحی‌ شده است که علاوه بر اینکه این باعث ثابت ماندن رنگ دندان‌ ها می‌ شود؛ جلوی تجمع باکتری‌ ها و پلاک‌ ها روی دندان‌ ها را نیز می‌ گیرد.

تراشیدن دندان ها به‌ صورت سطحی انجام می شود

در روش کامپوزیت دندان، نسبت به سایر روش ها مانند لمینت سرامیکی تراش دندان ها کاملاً سطحی است و به‌ منظور اتصال بهتر کامپوزیت ونیر انجام می‌ شود که آسیب کمی به مینای دندان وارد شده و در آینده منجر به پوسیدگی دندان نمی شود.

اما در مواردی که برای اصلاح کجی دندان از این روش استفاده می‌ شود؛ و فرد تمایلی به انجام ارتودنسی دندان ندارد؛ شاید متخصص مجبور باشد قسمت بیشتری از دندان را که باعث ایجاد بی‌ نظمی شده است تراش دهد تا در نهایت به روکش یکنواختی دست یابد.

دلایل پوسیدگی دندان پس از ونیر کامپوزیت

دلایل زیادی برای پوسیدگی دندان پس از انجام ونیر کامپوزیت دندان وجود دارند. اما مهم است که بدانید ونیر کامپوزیت به خودی خود منجر به پوسیدگی دندان نمی‌ شود. در ادامه، به تفصیل و بررسی این موضوع می‌ پردازیم:

عوامل ایجاد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت:

1- عدم مراقبت از دندان ها  و رعایت بهداشت دهان و دندان: بعد از استفاده از کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. در غیر این صورت، تجمع بیش‌ از حد مواد غذایی و باکتری‌ ها باعث پوسیدگی دندان می‌ شود.

به طور کلی، ونیر کامپوزیت به‌ خودی‌ خود منجر به آسیب دندان نمی‌ شود؛ اما رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام مراقبت‌ های لازم بعد از نصب ونیر بسیار مهم است. شستشوی دهان پس از هر وعده غذایی با آب و مسواک زدن حداقل دو بار در روز می‌ تواند از پوسیدگی جلوگیری کند.

2- انجام چکاپ های منظم: پس از کامپوزیت دندان ظاهر دندان زیر روکش مخفی می شود؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه پوسیدگی، فرد نمی‌ تواند متوجه آن شود مگر اینکه به‌ طور اتفاقی در زمان مناسبی برای چکاب مراجعه کرده باشد. همچنین دلیل پوسیدگی دندان می تواند به دلیل عدم توجه به ترمیم کامپوزیت باشد.

3- جنس و برند کامپوزیت دندان: پوسیدگی دندان بعد از انجام کامپوزیت می تواند ناشی از جنس کامپوزیت و مواد نامرغوبی باشد که در ساخت کامپوزیت به کار رفته است. در واقع، کامپوزیت یک ماده رزینی است که برای پر کردن دندان‌ ها استفاده می‌ شود و به طور معمول از پوسیدگی جلوگیری می‌ کند. اما برخی عوامل می‌ توانند زمینه‌ ساز ایجاد پوسیدگی بعد از کامپوزیت باشند.

4- پوسیدگی دندان در اثر فاصله بین کامپوزیت و لثه: فاصله بین کامپوزیت و لثه می‌ تواند تأثیری بر پوسیدگی دندان‌ ها داشته باشد. پس در نصب کامپوزیت، فاصله میان آن و لثه باید به‌ درستی رعایت شود. اگر فاصله‌ ای بین روکش کامپوزیت و لثه وجود داشته باشد؛ ممکن است مواد غذایی در این فاصله جمع شده و باعث تجمع باکتری‌ ها و پوسیدگی شوند.

5- اجرای نادرست نصب کامپوزیت (نصب اشتباه کامپوزیت): نحوه نصب کامپوزیت نیز مهم است. اگر نصب نادرست انجام شود؛ ممکن است فاصله‌ ها و لغزش‌ ها ایجاد شود که باعث پوسیدگی دندان شود.

6- عادت‌ های مضر: بهتر است بعد از کامپوزیت از خوردن غذاهای شیرین، چسبنده و اسیدی خودداری کنید یا در صورت خوردن این غذاها، دهان خود را با آب بشویید.

دلایل پوسیدگی دندان پس از ونیر کامپوزیت

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت یک موضوع مهم در دندان‌ پزشکی است. توجه داشته باشید که کامپوزیت دندان همانند دندان‌ های طبیعی به مراقبت و نظافت نیاز دارد. پوسیدگی دندان های زیر کامپوزیت می تواند به دلیل  استفاده از مواد اولیه بی‌ کیفیت، عدم مراقبت و نظافت از دندان ها، عفونت لثه، ایجاد فاصله بین دندان‌ ها و … باشد.

علائم پوسیدگی دندان‌ های کامپوزیت شده

چه علائمی باعث می‌ شود که بفهمید کامپوزیت دندان شما خراب شده است؟ علائم پوسیدگی دندان‌ های کامپوزیت شده عبارتند از:

  1. بوی بد و نامطبوع دهان
  2. حساسیت دندان به مواد غذایی گرم و سرد
  3.  احساس لق شدن دندان‌ ها
  4. شل شدن کامپوزیت‌ ها
  5. درد در دندان

در صورتی که احساس هرکدام از این علائم را داشته باشید؛ بهتر است در اولین فرصت با متخصص دندانپزشک زیبایی خود مشورت کنید تا اقدامات درمانی مناسب برای شما انجام شود. پوسیدگی دندان‌ های کامپوزیت شده می‌ تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. این نوع پوسیدگی معمولاً در چهار مرحله پیش می‌ آیند:

  1. پوسیدگی اولیه مینای دندان: در این مرحله، پوسیدگی به مینای دندان کامپوزیت شده نفوذ می‌ کند.
  2. پوسیدگی پیشرفته‌ مینای دندان: در این مرحله، پوسیدگی به عمق بیشتری در مینای دندان کامپوزیت شده نفوذ می‌ کند.
  3. نفوذ پوسیدگی به عاج دندان: در این مرحله پوسیدگی به عاج دندان کامپوزیت شده می‌ رسد.
  4. گسترش پوسیدگی و نفوذ آن به مغز دندان: در این مرحله، پوسیدگی به مغز دندان کامپوزیت شده نفوذ می کند.

سوالات متداول در مورد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

در این بخش سعی کرده ایم تا به پاسخ پرتکرار ترین سوالات متقاضیان این روش درمانی در مورد پوسیده شدن دندان ها بعد از کامپوزیت دندان بپردازیم:

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت در چه مواقعی اتفاق می افتد؟

تجمع ذرات غذا بین دندان ها و کامپوزیت دندان باعث می شود تا باکتری‌ های مضر برای سلامتی دندان، در آنجا رشد کنند و  خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

چه نکاتی را باید جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت رعایت نمود؟

پس برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است و پیشنهاد می‌ شود هر چند وقت یکبار برای بررسی شرایط دندان‌ های کامپوزیت شده و سلامتی لثه به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

آیا کامپوزیت دندان خراب جلو امکان پذیر است؟

بله، امکان کامپوزیت کردن دندان‌ های خراب وجود دارد. البته برای دندان‌ های جلویی، به خصوص اگر خرابی بزرگی داشته باشند؛ ممکن است نتوان آن ها را با کامپوزیت دندان بهبود بخشید. کامپوزیت دندان پوسیده جلو به عواملی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • موقعیت دندان
  • شکل و اندازه خرابی دندان
  • تجربه و تخصص دندانپزشک 

پس به طور کلی کامپوزیت دندان خراب جلو یک روش بسیار مؤثر برای درمان خرابی‌ های کوچک دندان‌ هاست. در صورتی که خرابی دندان به حدی بزرگ است که نتوان با کامپوزیت آن را ترمیم کرد؛ نیاز به روش‌ های درمانی دیگر مانند ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی یا … است.

چگونه از دندان خراب کامپوزیت شده مراقبت کنیم؟

بعد از انجام کامپوزیت دندان، مراقبت‌ های مناسب می‌ تواند به حفظ شکل و ظاهر کامپوزیت و افزایش ماندگاری آن کمک کند:

  1. مراجعه به دندان پزشک به عنوان یکی از بهترین روش‌ ها برای مراقبت از دندان‌ های کامپوزیت شده است.
  2. استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه.
  3. جلوگیری از خوردن و جویدن غذاها و خوراکی‌ های سفت
  4. اجتناب از مصرف خوراکی‌ ها و نوشیدنی‌ های رنگی مانند چای و قهوه
  5. به هیچ وجه از کامپوزیت‌ ها برای باز کردن اشیاء یا گرفتن جسم‌ های سخت استفاده نکنید.
  6. از مصرف دخانیات، اعم از سیگار و قلیان، خودداری کنید.
  7. از جویدن ناخن‌ ها، شکستن پسته و آجیل، و باز کردن درب خوراکی‌ ها با دندان، خودداری کنید.

با رعایت این نکات، می‌ توانید از دندان‌ های خراب کامپوزیت شده‌ تان بهتر مراقبت کنید و آن‌ ها را در شرایط خوبی نگه دارید.

چرا کامپوزیت دندان ممکن است خراب شود؟

کامپوزیت دندان، ماده مصنوعی بوده که نسبت به دندان‌ های طبیعی شکننده‌ تر است و ممکن است در اثر جویدن غذاهای سفت یا سخت، دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ ها آسیب ببیند.

در پایان یکی از شایع ترین معضلات ها در مورد ونیر کامپوزیت ها این است که آیا کامپوزیت دندان  باعث پوسیدگی دندان ها می شود یا خیر؟

در پاسخ به ای سؤال باید بگوییم که ونیر کامپوزیت نقایص دندانی را می پوشاند اما باعث رفع مشکلات و درمان آن ها نمی شود. بسیاری از افراد بر این تصور اشتباه هستند که دندان پوشش کامپوزیتی از دندان هایشان محافظت کرده و دندان ها هیچ گونه مراقبتی نیاز ندارند. اما واقعیت این است که عدم رعایت مراقبت از دندان ها نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود بلکه به ونیر کامپوزیت ها نیز آسیب می رساند.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up