بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
127
تزریق بوتاکس

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که: برای تزریق بوتاکس باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ یا اینکه بهترین دکتر بوتاکس در شهر شما چه کسی است؟ ما در این مقاله‌ تهیه شده توسط تیم تحریریه دکتر سیما قصد داریم تا شما را با پاسخ این سوالات آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بوتاکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بوتاکس نام تجاری ماده ای به نام “بوتولینوم توکسین” است. این ماده در دنیای پزشکی به عنوان یک سم فرموله شده شناخته می‌شود. بله درست است! سم! اما نگران نباشید. زیرا استفاده از بوتاکس، سال‌هاست که توسط انجمن غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده و مجوز تزریق آن برای افراد صادر شده است.

بوتاکس فرم رقيق و خالص توکسين بوتولينوم است که در شل کردن عضلات بسيار موثر است. این دارو با اسامی تجاری مختلفی در بازار وجود دارد که معتبرترین آنها BOTOX و Dysprot هستند. در ایران علاوه بر دیسپورت برندهای دیگر وجود دارد که می‌توان به نورونوکس(neuronox) و مصپورت (Masport) اشاره کرد. برند زئومین هم ساخت شرکت Merz آلمان است که اخیراً وارد ایران شده است.

بوتاکس به کدام نقاط بدن تزریق می‌شود؟

این ماده به عنوان یک راهکار برای جوانسازی پوست و درمان برخی از مشکلات عضلانی استفاده می‌شود. بوتولینوم توکسین (بوتاکس) از طریق تزریق به عضلات اطراف چشم‌ها، پیشانی، گونه‌ها، گردن و دیگر مناطق بدن، باعث تخلیه نوروترانسمیترهای مسئول برقراری ارتباط بین عضلات و اعصاب می‌شود. به این ترتیب، این ماده موجب ضعف و کاهش فعالیت عضلات می‌شود و چین و چروک آن منطقه را از بین می‌برد. بوتاکس کاربرد درمانی فراوانی هم دارد. این محصول برای درمان برخی بیماری‌های عضلانی، مانند بلفارواسپاسم، کرامپ عضلانی، میگرن و هایپرهیدروزیس (افزایش تعریق) نیز استفاده می‌شود.

محدویت در تزریق بوتاکس

اشخاص مبتلا به بیماری عصبی عضلانی مانند میاستنی و خانم های باردار یا در دوران شیردهی و همچنین در حضور عفونت فعال در محل تزریق مانند وجود جوش چرکی مصرف بوتاكس توصیه نمی شود.یکی از نکاتی که لازم به ذکر است از بین نرفتن هر چین و چروکی با بوتاکس می باشد.

کاربردهای بوتاکس

بوتاکس بیشتر به عنوان فرآورده‌ای تزریقی برای درمان چین و چروک‌ها و خطوط صورت شناخته می‌شود. به طور کلی کاربردهای بوتاکس را می‌توان به دو دسته‌ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد.

کاربردهای زیبایی

  • درمان چین و چروک‌های طرفین چشم‌ها که به چین‌های پنجه کلاغی معروف است
  • محو کردن خط اخم (بین دو ابرو)
  • رفع خطوط افقی پیشانی
  • از بین بردن چروک‌های گردن
  • بالا بردن گوشه‌های لب
  • بالا بردن نوک بینی

کاربردهای درمانی

  • افتادگی پلک
  • پریدن پلک یا پرش عضلات چشمی
  • میگرن مزمن
  • اسپاسم عضلات گردن
  • مثانه‌ی پرکار یا بیش فعال
  • تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز)
  • برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی (سربرال پالزی)

درمان استرابیسم

استرابیسم یا لوچگی چشم نوعی مشکل چشمی است که در آن چشم‌ها وضعیت ناهمگونی نسبت به یکدیگر داشته و نگاه آن‌ها به جهات مختلف است. این ناهمگونی می‌تواند بسیار واضح یا بسیار جرئی باشد. یکی از اولین تاییدهای که برای کاربرد بوتاکس در درمان صادر شد، مربوط به تاثیری بود که در درمان استرابیسم داشت.

درمان میگرن مزمن

همه ما ممکن است سردردهای میگرنی را در زندگی خود تجربه کرده باشیم. زمانی این مشکل جدی و نیازمند درمان است که فرد بیش از ۱۵ روز در ماه و حداقل ۴ ساعت در روز با سردرد دست و پنجه نرم کند.

در سال ۱۹۹۲ یک جراح پلاستیک در بورلی هیلز به نام دکتر ویلیام بیندر مشاهده کرد که وقتی افراد برای درمان چین و چروک خود بوتاکس تزریق می‌کنند، سردردشان نیز تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. این موضوع موجب شد که تاثیر بوتاکس بر سردردهای میگرنی مورد تحقیق و آزمایش متخصصان قرار بگیرد.

در نهایت در سال ۲۰۱۰ تاثیر مثبت بوتاکس بر سردردهای میگرنی تایید شد. افرادی که برای درمان یا بهبود سردردهای میگرنی خود بوتاکس را انتخاب می‌کنند، ۳۱ تزریق در نقاط مختلف سر و گردن خود دریافت خواهند کرد. اثر این درمان می‌تواند حدود ۳ ماه باقی بماند.

درمان تعریق شدید زیربغل

هایپرهیدروز یا تعریق بیش از حد زیربغل زمانی اتفاق می‌افتد که محیط فرد گرم نبوده یا فرد درحال فعالیت شدید بدنی نیست، اما تعریق بیش از مقدار طبیعی را تجربه می‌کند.

پزشکان متوجه شدند که بیمارانی که برای رفع چین و چروک صورت خود یا دیگر کاربردهای بوتاکس، آن را تزریق کرده بودند، میزان تعریقشان به طرز عجیبی کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث شد که دانشمندان کمپانی آلرگان مطالعه خود را در بررسی تاثیر تزریق بوتاکس بر بیماری هایپرهیدروز آغاز کنند.

نتایج این تحقیقات برای بررسی تاثیر بوتاکس بر درمان این بیماری بسیار امیدوارکننده بود؛ این نتایج موجب شد که در سال ۲۰۰۴ تزریق بوتاکس برای درمان این بیماری مورد تایید پزشکان باشد. افراد زیادی برای درمان تعریق زیاد کف دست‌ها یا کف پاهای خود از این درمان استفاده می‌کنند.

درمان افسردگی

اگر چه بسیاری از متخصصان در این باره مطمئن نیستند، اما نتایج آزمایشات اولیه نشان می‌دهد که بوتاکس ممکن است بر کاهش علائم افسردگی افراد موثر باشد. موضوعی که باعث ایجاد این فرضیه در ذهن دانشمندان شد آن بود که حالات چهره افراد می‌تواند بر روحیه آن‌ها تاثیر بگذارد.

در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای روی ۷۴ فرد مبتلا به افسردگی انجام شد. طی مطالعه مشخص شد که ۵۲ درصد از افرادی که بوتاکس دریافت کردند، طی شش هفته علائم افسردگی آنان کاهش پیدا کرده است. البته تعداد افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند برای تایید تاثیر کاربرد بوتاکس در کاهش علائم افسردگی کافی نیست.

بهترین سن تزریق بوتاکس

سن مناسب برای تزریق بوتاکس بر اساس معیارهای فیزیکی پوست و عضلات هر فرد متفاوت است. طبق داده‌های جمع آوری شده از سراسر اینترنت، اکثر پزشکان تزریق بوتاکس برای درمان چین و چروک صورت را برای افراد بالای 18 سال مناسب می‌دانند. البته در برخی موارد خاص، ممکن است پزشک تزریق بوتاکس را برای درمان بیماری‌های عضلانی(مثل بلفارواسپاسم) برای افرادی که کمتر از 18 سال هستند تجویز کند. در هر صورت، تصمیم نهایی در خصوص تزریق بوتاکس برای هر فرد بر اساس مشاوره پزشک و بررسی وضعیت پوست و عضلات او اتخاذ می‌شود.

تحریریه دکتر سیما پیش از این مقاله‌ای تحت عنوان “بهترین سن تزریق بوتاکس” برای شما تهیه کرده است. شما می‌توانید جهت بررسی بیشتر این موضوع به این مقاله مراجعه کنید.

آیا بوتاکس عوارض دارد؟

همانطور که ممکن است در هر روش درمانی عوارضی وجود داشته باشد، به وجود آمدن مشکلاتی پس از تزریق بوتاکس هم غیر ممکن نیست. برخی از این عوارض ممکن شامل درد ناحیه تزریق، سردرد، خارش و تورم در محل تزریق باشد. عوارض جدی تر نظیر بیماری‌های عضلانی، که ممکن است با تزریق بوتاکس به وجود آیند، بسیار نادر هستند.

مهمترین موضوعاتی که در به وجود آمدن عوارض بوتاکس موثر هستند شامل کیفیت بوتاکس و مهارت پزشک متخصص در تزریق است. در صورتی که پزشک متخصص تزریق بوتاکس از مهارت کافی برخوردار نباشد، این عمل می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تر مانند بی‌حسی طولانی مدت و یا افتادگی پلک‌ها شود.

 

عوارض احتمالی بوتاکس

توصیه‌هایی مهم برای قبل و بعد از تزریق بوتاکس

یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف‌ دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن دوری کنید. زیرا این نوع دارو‌ها لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند و احتمال بروز کبودی را افزایش می‌دهند. همچنین باید مصرف روغن ماهی، ویتامین‌هایی مانند ویتامین E، چای سبز، دارچین، زنجبیل و الکل را به مدت 5 روز قطع کنید. مصرف سیگار و قلیان موجع کاهش سرعت روند بهبودی شما می‌شود. پس به مدت یک هفته قبل و بعد از تزریق بوتاکس از مصرف دخانیات دوری کنید.

تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، دراز نکشید و برای مدت طولانی خم نمانید. محل تزریق را کمپرس سرد نمایید و تا 24 ساعت بعد از تزریق از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید. بهتر است تا 2 روز بعد از بوتاکس حمام نکنید و از سونا، جکوزی و استخر نیز استفاده نکنید.

تزریق بوتاکس کار کدام پزشک است؟

ممکن است شما هم قصد انجام بوتاکس را داشته باشید. ولی نمی‌دانید بهترین انتخاب کدام است؟ آیا می‌توان به هر پزشکی اعتماد کرد یا باید به دنبال یک مرکز معتبر و رسمی که قابل اعتماد باشد برویم؟ در ابتدای امر به این موضوع اشاره می‌کنیم که تزریق بوتاکس باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک متخصص پوست و مو یا متخصص زیبایی مناسب ترین گزینه برای تزریق بوتاکس است. چرا که مهمترین دلیل انتخاب و مراجعه یک متقاضی تزریق بوتاکس، انجام این فرایند بدون عوارض و همچنین هزینه های مناسب است.

مواد مصرفی توسط متخصص زیبایی باید از موادی تشکیل شده باشد که دارای کیفیت بسیار و مرغوبیت بالایی باشد. همچنین، انتخاب پزشکی که در شهر شما اعتبار داشته باشد به برطرف نمودن سوال شما در مورد اینکه برای بوتاکس به کجاها باید مراجعه نمود کمک شایانی خواهد کرد. نداشتن احساس درد و عوارض پس از تزریق نیز از نکات قابل اهمیتی است که نشان می‌دهد شما بهترین کلینیک برای تزریق بوتاکس را انتخاب نموده اید.
چنانچه ساکن شهر اصفهان هستید و به دنبال بهترین متخصص جهت تزریق بوتاکس می گردید پیشنهاد می کنیم به صفحه بهترین دکتر بوتاکس اصفهان مراجعه کنید. در این صفحه شما می توانید لیست بهترین متخصصین برای بوتاکس در اصفهان را مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up