جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

مقالات پزشکی
بدون دیدگاه
50
جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، یک روش جراحی است که برای بهبود ظاهر پلک ها و حذف علائم پیری و خستگی از طریق برداشتن چین و چروک های پوست پلک ها استفاده می شود. در این روش، جراح قسمت اضافی پوست، عضلات و بافت چربی را برداشت کرده و سپس پوست را تنظیم مجدد می کند. این عمل جراحی معمولاً به منظور بهبود دید و حذف علائم خستگی و پیر شدن در نواحی بالای چشمان انجام می شود.

متاسفانه پلک بالایی و گاهی پلک پایینی شما در اثر افزایش سن و تجمع چربی، پف کرده و متورم شده و دچار افتادگی می‌شوند. همین فرآیند پیری گاهی موجب افتادگی و تورم پلک ها هم می شود. با افزایش سن به مرور زمان پوست پلک شما شل، عضلاتش ضعیف و بالشتک‌های چربی مربوط به آن‌ دچار تورم شده و بیشتر به چشم می‌آیند. از دید زیبایی، این موارد می‌توانند جذابیت و زیبایی چشم‌ها و صورت شما را کاهش دهند و باعث می شود که پیرتر و خسته به نظر برسید.

متخصصان مختلفی مجاز به انجام جراحی زیبایی پلک هستند. متخصصان چشم، جراحان پلاستیک و متخصصان گوش و حلق و بینی می‌توانند این جراحی را انجام دهند.

بلفاروپلاستی زیبایی به کاربردی از این عمل جراحی اشاره دارد که از نظر پزشکی ضرورتی برای انجام آن نیست ولی می‌تواند موجب زیبایی و جوانی صورت شما شود.

جراحی پلک می تواند بر روی پلک های فوقانی، پلک های پایین یا هر دو انجام شود. تا زمانی که شما به طور کلی سالم هستید، سیگار نمی کشید، دچار مشکل چشمی جدی دیگری نیستید و در مورد اهداف خود برای جراحی واقع بین هستید، شما می توانید یک نامزد خوب برای انجام بلفاروپلاستی باشید. ‌

تفاوت پلک پایین و بالا؟

تفاوت بین پلک بالا و پایین در موقعیت و عملکرد آنها است.

– پلک بالا (به همراه پلک پایین) به عنوان یک محافظ برای چشم عمل می‌کند. آنها به صورت همزمان با یکدیگر کار می‌کنند تا چشم را در برابر احتمالات خطرناک محافظت کنند، مانند حفاظت از چشم در برابر ذرات خارجی، نور خیره کننده و تغییرات دمای قابل توجه.

– پلک پایین به صورت خودکار و نامحسوس از طریق عضلات صورت کار می‌کند. این حرکت به منظور تأسف و تغذیه چشم است. هنگامی که پلک بالا باز است، پلک پایین به صورت خودکار بسته شده و بعد از باز شدن آن دوباره باز می‌شود.

بطور کلی، هدف اصلی هر دو پلک بالا و پایین حفاظت از چشم است، اما هر کدام وظایف خاص خود را دارند و در عملکرد چشم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به چه دلیل به بلفاروپلاستی نیاز داریم؟

بلفاروپلاستی می تواند برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • پوست شل یا آویزانی که باعث ایجاد چند لایه روی پلک می شود و ظاهر طبیعی پلک بالا را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلالات همچنین می توانند بینایی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.
  • رسوبات چربی در چشم که به شکل پف در پلک ها ظاهر می شود.
  • حذف کیسه های زیر چشم.
  • پلک پایینِ افتاده که سفیدی زیر قرنیه را به نمایش می گذارد.
  • پوست اضافه و چین و چروک در پلک پایین.

چرا بلفاروپلاستی انجام می شود؟

گر افتادگی پلک ها یا افتادگی چشم مانع از باز شدن کامل چشم ها یا پایین آمدن پلک های تحتانی شما شوند ، ممکن است بلفاروپلاستی را در نظر بگیرید. برداشتن بافت اضافی از پلکهای فوقانی شما می تواند بینایی شما را بهبود بخشد. بلفاروپلاستی درب بالا و پایین می تواند باعث شود چشم شما جوان تر و هوشیار تر ظاهر شود.
این عمل در صورتی که موارد زیر را داشته باشید انجام می شود:

  • پلکهای بالایی یا برافروخته
  • پوست اضافی پلکهای فوقانی که در بینایی محیطی شما اختلال ایجاد می کند.
  • پوست روی پلکهای پایین بیش از اندازه قرار دارد.
  • شما ممکن است همزمان با یک روش دیگر ، مانند لیفت ابرو ، لیفت صورت یا تجدید پوستی ، تحت عمل بلفاروپلاستی قرار بگیرید.
  • پوشش بیمه ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا جراحی شرایطی بینایی را مختل می کند یا خیر؟ اگر فقط برای بهبود ظاهر خود جراحی داشته باشید ، هزینه ای که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. بلفاروپلاستی تقریباً همیشه به دلایل زیبایی انجام می شود.

مزایا و معایب جراحی زیبایی پلک؟

مزایا:
1. بهبود ظاهر و جلوگیری از عوارض ناشی از پیری: جراحی زیبایی پلک می‌تواند بهبود ظاهر چشمان شما را فراهم کند و علائم پیری مانند چین و چروک‌های پلک را کاهش دهد.
2. افزایش اعتماد به نفس: با بهبود ظاهر پلک‌های خود، ممکن است اعتماد به نفس شما نسبت به بدن خود افزایش یابد.
3. تجدید جوانی: جراحی زیبایی پلک معمولاً باعث تقویت و تجدید سلول‌های پوست در منطقه چشم می‌شود که باعث جوانتر شدن و روشن شدن چشمان می‌شود.

معایب:
1. خطرات جراحی: هر عمل جراحی دارای خطرات و عوارض مختلف است، از جمله خطر عفونت، خونریزی، تورم و التهاب.
2. هزینه: جراحی زیبایی پلک هزینه‌بر است و ممکن است برای برخی افراد قابل دسترس نباشد.
3. زمان بازگشت به حالت عادی: پس از جراحی، ممکن است به مدت چند هفته نیاز به استراحت و بازگشت به حالت عادی داشته باشید.
4. نتایج نامطلوب: در برخی موارد، نتایج جراحی زیبایی پلک ممکن است با انتظارات شما همخوانی نداشته باشد و عوارض جانبی مانند تغییرات در حس چشم و تغییر شکل پلک‌ها رخ دهد.

لازم به ذکر است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی زیبایی پلک، بهتر است با چشم‌پزشک خود مشورت کنید و در مورد توقعات، خطرات و فواید این روش صحبت کنید.

بهترین کاندیدهای بلفاروپلاستی چه کسانی هستند؟

افرادی که می‌توانند به عنوان کاندیدای جراحی زیبایی پلک محسوب شوند عبارتند از؟:

1. افرادی که دارای پلک‌های بزرگ و سنگین هستند و این مشکل باعث مشکلات بینایی یا تغییر در شکل چهره شده است.
2. افرادی که پلک‌های آن‌ها به صورت طبیعی چشم را نمی‌پوشانده و باعث خشک شدن چشم می‌شود.
3. افرادی که پلک‌های آن‌ها به صورت بزرگ و منظم جمع نمی‌شود و باعث ناراحتی در زمان استفاده از لنز چشم می‌شود.
4. افرادی که دارای تغیرات سنگین در پوست پلک هستند، مانند چروک، لخت شدگی، تیرگی و…
5. افرادی که دارای تروما چشم هستند و نقص در پلک باعث شده است که قابل استفاده نباشد.

نوع بیهوشی در جراحی زیبایی پلک چگونه هست؟

در جراحی زیبایی پلک، بیهوشی معمولاً به دو صورت موضعی و کلی انجام می‌شود.

1. بیهوشی موضعی: در این نوع بیهوشی، منطقه پیراشکمان (پلک) با استفاده از تزریقات مخصوص به صورت محلی بنumbing شده و بخاطر اثرات ضد درد و ضد تحرک، بخش‌های عمل شده را ناتوان در حس کردن و حرکت کردن می‌کند. با این روش، بخاطر عدم استفاده از داروهای بالقوه خطرناک و همچنین کاهش خطرات عمل جراحی، زمان بازگشت به حالت طبیعی نسبتاً سریع‌تر است.

2. بیهوشی کلی:در این نوع بيهوشي، فرد كاملاً به هيچگونه درد يا حسي پاسخ نمي‌دهد. عمل جراحي پس از تزديك گذار فروپائي فوري و يك تزريق وريدي انجام مي‌شود. بیهوشی کلی ممکن است با استفاده از داروها و گازهای بیهوشی مختلف اعمال شود.

انتخاب نوع بیهوشی مناسب برای جراحی پلک به عوامل مختلفی نظیر نوع و مدت زمان عمل، سن و سابقه پزشکی فرد، ترجیحات پزشک و بیمار، هزینه‌ها و خطرات همراه با هر نوع بیهوشی بستگی دارد.

دلیل اصلی برای بسیاری از متقاضیان جراحی پلک، افتادگی و پوست اضافه پلک‌ها است. این جراحی می‌تواند پوست نواحی پیرامون چشم را سفت و لیفت کند و ظاهری جذاب‌تر، جوان‌تر و هوشیارتر به صورت شما هدیه دهد. گاهی اوقات هم از بلفاروپلاستی برای رفع موانع بینایی ناشی از پلک‌های افتاده استفاده می‌شود. در فرآیند درمانی، پوست اضافی، عضلات و گاهی اوقات بافت چربی از نواحی پلک بالایی و پایینی برداشته می‌شوند. گاهی هم تنها پوست اضافی از پلک برداشته می‌شود.

البته بلفاروپلاستی پلک بالا که گاهی به آن لیفت پلک یا بالا بردن پلک هم می‌گویند، نباید با جراحی رفع افتادگی پلک (جراحی پتوز) اشتباه گرفته شود. در جراحی افتادگی پلک، عضلات و تاندون‌های پلک بالا که مسئول بالا نگه داشتن پلک هستند، سفت می‌شوند تا مشکل برطرف شود. بلفاروپلاستی زمانی باعث رفع افتادگی پلک می‌شود که پوست اضافی باعث سنگین شدن و افتادن پلک شده باشد. پس این دو جراحی با هم متفاوت‌اند ولی هردو می‌توانند افتادگی پلک را برطرف کنند.

مراحل انجام بلفاروپلاستی

فرآیند عمل جراحی زیبایی پلک شامل مراحل زیر است:

1. مشخص کردن هدف: در این مرحله، با چشم‌پوشانده کردن بخش‌های نامطلوب پوست و عضلات پلک، هدف نهایی عمل را تعیین می‌کنید. این هدف ممکن است شامل حذف چروک‌های قاب دید، کاهش تورم و سفت شدگی پوست، حذف لخت خون تحت چشمان و گزارش رادار خط قاب دید باشد.

2. آماده سازی: قبل از جراحی، باید به صورت کامل آماده شوید. این شامل توقف مصرف داروهای خاصی مانند آسپرین و عدم استفاده از سیگار قبل از عمل است.

3. بیهوشی: برای جراحی پلک، معمولاً از بیهوشی موضعی با استفاده از تزریق چند نقطه‌ای به پوست پلک‌ها استفاده می‌شود. در بعضی موارد، بیهوشی کاملاً عمومی نیز لازم است.

4. برش: در این مرحله، جراح چندین برش کوچک را در خط چشمان شما قرار می‌دهد. این برش‌ها به طور دقیق و با توجه به هدف عمل قبل تعبیر شده‌اند.

5. حذف چروک و چربی: با استفاده از ابزار جراحی، چروک‌های قاب دید و لخت خون تحت چشم حذف می‌شود. همچنین، در صورت لزوم، چربی اضافی نیز از زیر پوست پلک‌ها برداشته می‌شود

در زیر نکات مهم در خصوص این جراحی آورده شده است:

1. مشکلات قابل درمان: جراحی زیبایی پلک برای درمان مشکلات مختلف شامل پوست لاغر و چروک‌دار، پف و تورم دائمی، سقوط پلک‌ها، توده‌های چرب و سایر عوارض است.

2. نتایج قابل دست‌یابی: با انجام این جراحی، معمولاً مشکلات بصری که به دنبال سقوط پلک‌ها و تورم هستند بهبود می‌یابند. همچنین، بازسازی شکل و حالت طبیعی پلک‌ها نتایج قابل قبول دارد.

3. روش‌های جراحی: دو روش اصلی برای جراحی زيبایي پلاك شامل بلفاروپلاستی بالا و پایین است. در بلفاروپلاستی بالا، پوست اضافی و چروک‌دار پلک‌ها تنظیم می‌شود، در حالی که در بلفاروپلاستی پایین، معمولاً توده‌های چرب زیر چشم کاهش می‌یابند.

4. زمان بازگشت به فعالیت: عموماً بعد از جراحی زيبایي پلاك، نياز به استراحت و بازگشت به فعاليت روزانه در حدود 7 تا 10 روز دارید. همچنین، قابل ذکر است که نتایج نهایی جراحی حدود 6 تا 12 ماه طول می‌کشد تا کاملاً قابل مشاهده باشد.

 

اقداماتی برای کاهش تورم اطراف چشم پس از بلفاروپلاستی

  • استفاده از کمپرس سرد در روزهای اول پس از جراحی
  • بلند بودن زیر سر هنگام خواب
  • مصرف مایعات بخصوص آب فراوان
  • اجتناب از مصرف الکل
  • کاهش مصرف نمک و استفاده از غذاهای سالم و سبک
  • استراحت کردن کمک زیادی در بهبودی پس از جراحی خواهد داشت
  • در هفته اول از لنزهای تماسی چشم استفاده نکنید، استفاده از عینک مشکلی ندارد

ممکن است چند روز پس از عمل، دچار دوبینی یا تاری دید شوید. در طول این دوره به ویژه در خارج از منزل از عینک آفتابی تیره استفاده کنید.

چنانچه ساکن شهر اصفهان بوده و به دنبال یک دکتر خوب برای جراحی پلک هستید پیشنهاد می کنیم به صفحه بلفاروپلاستی اصفهان مراجعه کنید. در این صفحه دکتر سیما، ما لیستی از مشخصات کامل بهترین متخصصاتن اصفهان برای جراحی پلک را برای استفاده شما عزیزان آماده کرده ایم. 

مطالب مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برترین پزشکان از نگاه مردم

مطالب پربازدید

پزشکان

پزشکان و کلینیک ها:

keyboard_arrow_up